Trivselregler

Att bo i en bostadsrätt och vara medlem i en bostadsrättsförening innebär att ingå i en gemenskap. I all gemenskap måste det finnas regler för att allt ska fungera. Styrelsens målsättning är att alla ska ha det så trivsamt som möjligt här – därför dessa enkla regler. Om du har några synpunkter, frågor eller vill komma med förslag till förbättringar på innehållet är du välkommen att kontakta styrelsen.

Husdjur
Har man husdjur skall man se till att dessa inte stör eller smutsar ned, detta gäller både hundar och katter. Hundar ska vara kopplade inom föreningens område och självklart plockar vi upp efter våra fyrbenta om de lämnar något efter sig.

Sopor
Sopkärlen får endast användas för sedvanligt hushållsavfall. Knyt alltid ihop soppåsen.

Matavfall sorteras hemma i bruna matavfallspåsar. När dessa är fulla viks de ihop och slängs i det speciella matavfallkärlet vid sopstationen. Det är viktigt att matavfallet inte är för blött i påsen.

Störande ljud
Då vi bor i flerfamiljshus är det viktigt att ta hänsyn till våra grannar. Tänk på att dämpa volymen mellan kl. 22.00-07.00. Detta gäller t.ex. volym från Tv, radio, musikanläggning, högröstade samtal och borrmaskin. Ska du ha fest eller reparera under längre tid är det en fin gest att informera dina närmaste grannar om detta.

Trafik
Självklart respekterar vi föreningens trafik- och parkeringsbestämmelser. Visst måste våra barn få leka, cykla och spela boll m.m. - men det sker under vuxnas tillsyn.

Markytor
Skötsel av gräsmattor och häckar är respektive medlems ansvar.

Kontakt med styrelsen
Om en granne mot förmodan inte följer detta och du störs, ta i första hand kontakt med denne och i andra hand styrelsen för vidare åtgärd. Utöver dessa trivselregler gäller givetvis föreningens stadgar.